Zväz hotelov a reštaurácií Slovenskej republiky

Slovenské hotelierstvo nepotrebuje dotácie, ale racionálnu podporu

Cestovný ruch sa na hrubom domácom produkte podieľa necelými 2,5 percentami. Odborníci tvrdia, že rozumnými prioritami štátu by sa mohlo toto číslo výrazne zvýšiť. Ako na to, kde odkrývať rezervy a ako využívať tie dobré, silné stránky, rozmieňala na drobné októbrová Horeca konferencia a Jesenné stretnutie hotelierov ´12 v Bratislave. Zväz hotelov a reštaurácií SR si po štyroch rokoch opäť vybral hlavné mesto aj preto, aby to mali štátni kormidelníci cestovného ruchu blízko. Určite to bolo dobré rozhodnutie – súdiac podľa účasti štátneho tajomníka MDVaRR SR Františka Palka.

Cestovný ruch sa na hrubom domácom produkte podieľa necelými 2,5 percentami. Odborníci tvrdia, že rozumnými prioritami štátu by sa mohlo toto číslo výrazne zvýšiť. Ako na to, kde odkrývať rezervy a ako využívať tie dobré, silné stránky, rozmieňala na drobné októbrová Horeca konferencia a Jesenné stretnutie hotelierov ´12 v Bratislave. Zväz hotelov a reštaurácií SR si po štyroch rokoch opäť vybral hlavné mesto aj preto, aby to mali štátni kormidelníci cestovného ruchu blízko. Určite to bolo dobré rozhodnutie – súdiac podľa účasti štátneho tajomníka MDVaRR SR Františka Palka.

Jeho návštevu hotelieri a manažéri reštaurácií ocenili už aj preto, že im adresoval nádejné slová o zvýšení podielu cestovného ruchu na HDP na 2,8 percent do roku 2016 a o ďalšie štyri roky na približných 3,2 percenta. To, samozrejme, predpokladá aj výraznejšiu podporu štátu. Hotelieri ju už dlho chápu nie ako nezmyselné dotácie alebo čerpanie eurofondov na budovanie kapacít a tým aj deformovanie trhu, ale odstraňovanie prekážok zdravého podnikania. Podľa Františka Palku má oživenie slovenského turizmu ovplyvniť aj nová Stratégia rozvoja CR do roku 2020 (v prípravnej skupine pracuje aj prezident ZHR SR JUDr. Patrik Bočkay), ktorú by mala vláda prijať už v budúcom roku. Jedným z nástrojov podpory dobrých a úspešných myšlienok sa stane aj podpora inovácií či systém hodnotenia kvality služby.

Keby som bol automobilkou... – snívajú hotely                                        

Napriek nie vždy priaznivej verejnej mienke sa v tomto smere nemajú mnohé zariadenia za čo hanbiť. Viceprezident ZHR SR Ing. Jozef Mihalik sa vo svojom vstupe totiž zaoberal aj úspechmi slovenskej hotelierskej scény – z dvoch miliónov hodnotení 210 tisícok hotelov na celom svete sa čo do čistoty zariadení ocitla Bratislava na 6. mieste pred Prahou i Viedňou. Je tu niekoľko hotelov, ktoré dosiahli v celosvetových rebríčkoch mimoriadne priaznivé hodnotenie. Za túto dobrú prácu pre imidž Slovenska si potom „za odmenu“ môžu vypočítať, že automobilka pri Žiline dostala podporu na jedno pracovné miesto vo výške 63 000 eur, zatiaľ čo slovenský turizmus pochováva neslávne prvenstvo v rebríčku výšky DPH pri porovnaní všetkých konkurenčných turistických destinácií. Zároveň sa odvetviu neustále vyčíta čierna ekonomika. „Nechce sa niekto zamyslieť aj nad príčinami existencie práce načierno bez toho, aby iba hľadal vinu? Sme tu vari nejaké združenie kriminálnikov?“ Účastníci konferencie súhlasili s tvrdením Jaroslava Jaroša zo spoločnosti Gino Paradise v Bešeňovej: „Zo všetkých okolitých krajín nás štát dojí najviac.“

V bloku na tému šance Slovenska zaradiť sa na mapu európskych destinácií vystúpili aj ďalší predstavitelia výkonnej moci v oblasti CR – riaditeľ odboru jeho stratégie a politiky ministerstva Marian Bujna a generálna riaditeľka SACR Marta Kučerová. Iný pohľad priniesol prezident Republikovej únie zamestnávateľov (v ktorom je ZHR SR členom prostredníctvom Zväzu cestovného ruchu SR) Marián Jusko, prezident ZCR SR Stanislav Macko, Pavol Weiss z Ústavu turizmu či Andrej Malachovský z katedry cestovného ruchu a spoločného stravovania UMB v Banskej Bystrici.

Ostro sledovaná konkurencia

Program konferencie sa zameral na také odstraňovanie prekážok v rozvoji cestovného ruchu, ktoré je ešte v moci jednotlivých zariadení alebo regiónov. Ako to urobili vo svojom hoteli či firme, prezradili účastníkom aj Peter Jakušík z bratislavského hotela Matyšák, Roman Pavúk z modranskej reštaurácie U richtára či Róbert Čermák z agentúry Pro-staff, podnikajúcej v oblasti animácií, bez ktorých sa čoskoro už ani žiaden tunajší pobytový hotel nezaobíde. Mimochodom, práve „staffom“, teda personálom a jeho lojalitou sa zaoberal aj VIP hosť konferencie – niekoľkonásobný Hotelier roka Rakúska Rudolf Tucek. Napriek tomu, že hotelieri s niektorými jeho názormi polemizovali, máme sa od susedov čo učiť. Pritom však zisťujeme, že nás Rakúsko (ale aj veľmoc turizmu - Švajčiarsko) vníma ako „nebezpečného“ konkurenta. Tamojší hotelieri sa vybrali na Slovensko na tzv. mystery shopping, v ktorom hodnotili úroveň našich hotelov. Čo z toho vyplynulo a predovšetkým kde nás tlačí topánka internetovej komunikácie s hosťom, na to účastníkov upozornila Ingrid Ostermann z Management Center Innsbruck.  Z jej kvalitatívneho metodologického výskumu vyšiel dobre bratislavský, košický aj žilinský kraj, pridať musia vo všetkých ostatných krajoch, nevynímajúc trojhviezdičkové zariadenia v turisticky atraktívnom prešovskom kraji.

Počas konferencie prebiehala aj tradičná súťaž kuchárov Horeca varí s profesionálmi; jej víťazom sa v záverečnom dueli favoritov stal Jozef Hromják, sous chef z hotela DoubleTree by Hilton v Košiciach.

Soňa Hudecová

mediálna konzultantka ZHR SR

 

waiter-1497281

 

 

Aké výhody prináša duálne vzdelávanie a o čo vlastne ide? 

  

Prečítajte si viac. 

 

Radi Vám poradíme osobne.